Lotta Gray är vimmelmamman som driver bloggen med samma namn. När Cision rankade topp 10 mammabloggar 2017 kom Lottas blogg på fjärde plats. Vi passade på att intervjua henne och Lotta berättar om hemligheten bakom framgången med bloggen, hur hon använder sig av bilder i sin kommunikation och de tre olika ben bloggen står på.
Din blogg “Vimmelmamman” tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom mammagenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
Jag har bloggat väldigt troget varje dag. Det är det primära anledningen till att en blogg överhuvudtaget överlever. Kontinuitet. Att inte blogga på tre dagar betyder död i bloggvärlden. Sedan har jag alltid hållit mig till samma sak. Jag drabbades ju av cancer och det var ju väldigt "tacksamt", dramatik och elände. Som att följa en dokusåpa. Sedan har jag barn, också ett tacksamt ämne som berör många. Och sedan lite glamour i och med mitt jobb på Hänt i Veckan. Bloggen har ju liksom tre barn. Sjukdomsbenet, småbarnsbenet (Lennox var 2,5 när jag började) och så glamourbenet, lite kändisar, yta, även om jag sällan bloggar om mitt jobb.
När startade du bloggen och hur lång tid tog det att etablera den?
Jag började blogga för exakt 10 år sedan! 2007 och i början hade jag få besökare men när jag blev sjuk sköt antal gäster snabbt. Bloggadressen syntes i tidningar och det hjälpte mycket. På ett år gick jag från ca 40 besök/veckan till ca 55 000/veckan. Och idag har jag betydligt färre men hellre få besök och frisk, än sjuk med hundratusentals läsare.
Vad motiverade dig att starta bloggen?
Jag har alltid älskat det skrivna ordet och på mitt jobb fick jag inte riktigt utrymme för att skriva på mitt sätt. Och jag skriver ju oavsett hur många läsare jag har. Fortfarande, efter 10 år, längtar jag varje dag till att skriva ett inlägg och jag har sällan svårt att komma på ämne.
Känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?
Jag svarar mina läsare ibland, det beror lite på. Men när jag var sjuk fick jag mängder med mailfrågor som jag satt upp uppe och svarade på hela nätterna. Och jag har en rätt tydlig bild av hur läsaren ser ut. Hon bor inte i Stockholm, är inte så jätteinttresserad av yta, mode och flärd, och hon är någonstans mellan 35-55 typ.
Vilka andra bloggar inom genren föräldraskap läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Numera läser jag nästan inga bloggar alls. Men då Lennox var liten läste jag massor. Och sedan läste jag många cancerbloggar men de bloggarna finns inte kvar då, de dött som drivit dem. Det är svårt att blogga när man har barn, man får så mycket kritik och höjda pekpinnar och min blogg är ju inte någon småbarnsblogg längre egentligen då Lennox är 11, och sällan vill vara med på bild vilket jag tycker är otroligt viktigt att respektera.
Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?
En blogg utan bilder funkar nästan aldrig om det inte är otroligt välskrivna och intressanta texter. Efter att ha jobbat 16 på Hänt är jag väldigt medveten om hur stark en bild är. Jag tänker väldigt mycket bild, bra bilder, snygga bilder. Det gör... 70 % av bloggen. Tittar man på mina tidigare inlägg för flera år sedan kan man tydligt se att bildtänket och kvaliteten förändrats till det bättre.
Hur använder du dig av sociala medier? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?
Jag är all over the place. Tycker det är fantastiskt och har både instagram, facebook, snapchat och twitter. Och är aktiv. Gillar att använda mina plattformar till bra saker. Och vill ha en trovärdighet. Det är viktigt för mig.
Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Jag blir sällan kontaktad av PR-byråer. Har inte den typen av blogg och skriver sällan om de sakerna de vill lyfta.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com