Hur arbetar Sveriges stora tidningsredaktioner med sina hemsidor? I en ny artikelserie gör Beaconomist nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter. Tidigare har du kunnat läsa hur Sydsvenskans webbredaktion arbetar. Näst på tur är Aftonbladet.se och Beaconomist har pratat med Andreas Aspegren, chef för Aftonbladet.se.
Vad är viktigast för er nu?
– Just nu bygger vi om hela Aftonbladet.se från grunden. I samband med det tar vi fram en gemensam medieplattform. Vi utvecklar den internt inom Schibsted. Vi jobbar agilt och skruvar i saker efter hand. Vi kommer att hålla på så här en stor del av året och jobba oss upp från artikelnivå, editionsnivå till förstasidan.
Kommer er nya plattform att ändra ert sätt att jobba redaktionellt?
– Det kommer att ingå ett nytt cms, samma som SvD.se jobbar med. Det är ett oerhört bra verktyg som gör arbetet lättare och enklare. Det blir lättare att lära och svårare att göra fel, tvärtemot som i dag.
Vad kallar ni era målgrupper?
– Vi säger våra besökare eller våra användare, någon gång säger vi läsare eller tittare.
Vad frågar användarna efter?
– Att vi ska svara på vad som har hänt.
Vilket content är gångbart?
– Jag skulle säga att det är nyheter. Nyheter som rörlig bild ökar jättekraftigt. Vi ligger på en miljon startade strömmar per dag. Vi stora nyhetshändelser förutsätter att vi har tv i dag, säger Andreas Aspegren på Aftonbladet.se
Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 16:2016.
Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Ulrika Peyron
Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.