Internetstiftelsen i Sverige är organisationen bakom den populära rapporten Svenskarna och internet, som varje år lockar tusentals nyfikna läsare. 2016 års utgåva släpps den 10 november, men redan den 13 oktober publicerar IIS den del av rapporten som fokuserar på svenskarnas beteende i sociala medier. Vi har lyckats luska fram lite info genom några frågor till Pamela Davidsson, chef för analys och fakta på Internetstiftelsen i Sverige.
- Undersökningen Svenskarna och internet är välkänd och intresset för den rapport ni ger ut tycks öka varje år. Hur kom det sig att ni började med den här undersökningen från första början?
- För att förstå hur internets tillväxt påverkar människors beteenden, vanor och behov behövs tillgång till rapporter och analyser från tillförlitliga källor. Det vill vi bidra med genom vår undersökning Svenskarna och internet. Den har genomförts kontinuerligt enda sedan år 2000, då den startades av World Internet Institute (WII) med forskaren Olle Findahl i spetsen. 2007 tog vi på IIS över undersökningen för att säkerställa fortsatt tillgång till tillförlitlig statistik där man kan följa utvecklingen. Kontinuiteten ger en unik möjlighet att visa på hur utvecklingen sett ut över tid. - Under Cisions seminarium den 13 oktober kommer ni att presentera resultatet från avsnittet om sociala medier och hur svenskarna använder olika kanaler. Hur viktig är denna del av rapporten för er?
- Självklart en viktig del. Sociala medier är en stor del av de allra flesta svenskars vardag (hur mycket tid vi faktiskt ägnar åt det kommer vi att presentera på seminariet). Det är också den del som genrerar störst intresse bland läsarna av rapporten. Därför tycker vi att det är viktigt att fokusera på den delen lite extra. - Är det några frågor om sociala medier som är nya för i år som ni inte har undersökt tidigare och i så fall, kan du avslöja vilka?
- Nytt för i år är att vi frågar om användningen av Kik, Reddit och Skype. Det är andra gången vi frågar om Snapchat så där blir det spännande att för första gången kunna se hur utvecklingen sett ut. - Att använda sociala medier för att nå sin målgrupp är idag en självklarhet för många. Vilken del av rapporten tror du att kommunikatörer kan ha extra behållning av?
- Jag tänker att det är viktigt att titta på hur olika åldersgrupper använder sociala medier. Detta för att få ett bra underlag till att avgöra vilka kanaler ens egen organisation ska satsa på. Beroende på vilka målgrupper man riktar sig till kan det ha stor betydelse. Sedan vill jag verkligen slå ett slag för tabellbilagan! Där finns gott om siffror om de olika målgrupperna som går att studera mer i detalj. Rapporten innehåller ju av nödvändighet ett urval av all statistik som går att få fram, i tabellbilagan hittar man allt. - Finns det någon åldersgrupp som dominerar i någon social kanal under 2016 som vi inte sett tidigare år?
- Ja. ;) - Är det något resultat inom sociala medier som sticker ut från årets undersökning? Kan du ge oss några ledtrådar?
- Förra året var det lika många som använde Snapchat, Twitter och LinkedIn, 22 procent. Så är det inte i år… Användningen av sociala medier skiljer sig också mycket åt i olika åldersgrupper och här kan vi se hur vissa tjänster ökar kraftigt medan andra minskar jämfört med förra året. - Vad är det primära målet med årets rapport och avsnittet om sociala medier? Vad önskar ni att få ut av den?
- Målet för oss är att visa hur internetanvändningen ser ut i Sverige och hur användningen av sociala medier utvecklas. Som jag nämnde tidigare vill IIS bidra till att det finns tillförlitlig statistik om hur internet påverkar människor och samhället. - Slutligen, vilken fråga i rapporten är din personliga favorit?
- Jag är ju lite extra förtjust i frågor kring användning av smarta mobiler, så det är frågan om hur ofta man använder sociala nätverk i mobilen.
Den 13:e oktober anordnar vi på Cision ett frukostseminarium tillsammans med Internetstiftelsen, där de exklusivt kommer släppa och presentera Svenskarna och sociala medier – en del av Svenskarna och internet 2016. Tyvärr är seminariet redan fullbokat, men här kan du den 13 oktober ladda ner rapporten kostnadsfritt.
Blev du inte bjuden på frukostseminariet med IIS den 13 oktober? Anmäl dig till vår eventlista så missar du inga inbjudningar! Fyll i formuläret nedan.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Ulrika Peyron
Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.