Schibsted Future Report 2018 är nu presenterad och likt tidigare år finns här mängder av trendspaningar och omvärldsanalyser. Vad sägs om konsekvenserna av Mobilt Bank-ID och arketyper som verktyg för att bygga ett starkt varumärke? Du kan ladda ned hela Schibsted Future Report 2018 här.
Vi har valt att fokusera på två av artiklarna i den omfattande rapporten, det handlar dels om förändringens vindar i hur vi konsumerar innehåll men även journalistikens anammande av teknik och mätning för att bättre kunna fokusera på oberoende journalistik.
Bye bye Web TV – Hello Online Video (sid. 77-78)
Linjär TV är sedan länge på nedgång, 60 % av svenska ungdomar 15-19 år konsumerar numera endast video digitalt. Vad är det då de tittar på? Netflix, HBO och traditionella play-tjänster har förvisso ökat men den stora ökningen har skett i klipp-baserade tjänster såsom Youtube, Facebook, Snapchat, Instagram, Twitch och andra. Detta innebär ett nytt användarbeteende när det kommer till hur vi konsumerar rörligt innehåll.
Att titta på TV innebär inte längre att sitta i soffan och konsumera timslånga program på en stor skärm. Istället har det blivit ett konstant flöde av onlinevideo – överallt – hela tiden.
Vad vi ser är inte bara en ny typ av konsumtion utan även en ny typ av kommunikation. Den nya generationen lämnar text- och röstbaserad typ av kommunikation till fördel för bilder, filmklipp och livestreamingar när de kommunicera med varandra. På flera sätt är detta en visuell revolution där vårt traditionella sätt att samtala förändras. Författarna drar kopplingar tillbaka till de gamla egypterna och deras hieroglyfer som kommunicerades i bildspråk. Mycket tyder på att vi är tillbaka dit där vi exempelvis, istället för att skriva att det är dags för fest, skickar iväg en emojibild på en dansande kvinna.
Barn och ungdomar som växer upp i dagens västerländska samhälle med en smartphone eller padda i handen har konstant tillgång till att ”titta på TV”, dygnet runt. Att då förvänta sig att de kommer att acceptera textbaserad kommunikation som den främsta informationskanalen kan te sig en aning naivt. I rapporten förutspår de istället en värld där innehållsproducenter helt enkelt måste anpassa sig till en ny verklighet med en ny typ av konsumtion. Hur länge till kan en jobbannons eller en instruktionsmanual tillåtas bestå av 5 000 ord istället för ett väl förpackat förklarande filmklipp? Den frågan ställer sig författarna och påpekar även elefanten i rummet, att rapporten enbart är i textform.
Ungdomsbarometern rapporterar 8 % av svenska ungdomar mellan 15 och 24 under det senaste året har ändrat sitt förhållningssätt till nyhetskonsumtion och numera uppger att de föredrar att ”titta på nyheter” före att ”läsa om nyheter”. Detta om något är en indikation som alla innehållsproducenter måste ta i beaktning när de planerar strategierna inför 2018 och framåt.
Let the Algoritm do the job (sid. 67-69)
För kommunikatörer och PR-branschen har mätning av innehåll blivit en allt viktigare komponent för att förstå vilket innehåll som genererar engagemang och, i förlängningen, förtjänster. Detta och mycket annat kan du läsa om i Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017. I Schibsteds Future Report berättar Fredric Karén från Svenska Dagbladet om hur även journalistiken har anammat algoritmer och big data för att bedöma nyhetsvärde och optimera redaktionella prioriteringar. I takt med att förtroendet för traditionella medier har börjat vackla har The New York Times valt att rekrytera än fler undersökande reportrar och digitala analytiker för att säkra en bättre och mer oberoende journalistik.
Karén ställer sig frångan hur han ska navigera i den nya verkligheten där hans tidning dels behöver stärka upp med än mer resurser och kompetens men samtidigt måste tänka på förtjänsten och budget. Hur stärker man läsarnas förtroende utan att riskera ett underskott?
Svaret, enligt honom, stavas teknologi. För några år sedan satt redaktionen och manuellt funderade över vilket nyhetsvärde en händelse har i förhållande till en annan. Är en förändring på börsmarknaden mer aktuellt för läsarna än att Statsministern föreslår fler övervakningskameror i centrala Stockholm?
En kombination av manuellt nyhetsvärderande och en tidsmarkör för hur länge nyheten kommer att vara aktuell är grundpelarna i den algoritm som numera avgör vad som ska publiceras på förstasidan. På så sätt kan journalisterna fokusera på hantverket – att skapa bättre innehåll och distribution.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com