Sara Bäckmo är inte bara aktuell med boken ’Skillnadens Skörd- Mat från trädgården året om’ som kommer ut i höst, hennes blogg ’Skillnadens Trädgård’ blev i dagarna rankad högst när Cisions Bloggtoppen utsåg de främsta trädgårdsbloggarna 2017. Vi lyckades få henne att slita sig från trädgården och berätta om bakgrunden till trädgårdsintresset, hur det kom sig att hon började blogga och vilka misstag PR-folk kan begå när de kontaktar henne.
Din blogg ’Skillnadens Trädgård ’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom trädgårdsgenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
Mina läsare uppskattar vardagligheten i trädgården och mitt sätt att skriva om den. Här är stökigt och skitigt, det är lätt att identifiera sin egen trädgård med den här. Samtidigt finns det ett litet spänningsmoment i det att jag odlar så mycket grönsaker att vi nästan hela året kan vara självförsörjande. Många vill ha det så.
Hur kommer det sig att du började intressera dig för trädgård?
Jag har alltid haft gröna fingrar, men ägnade mig länge åt krukväxter först. 2011 fick jag en snilleblixt om att försöka bli självförsörjande på grönsaker i vår trädgård och sedan dess odlar jag grönsaker på längden och tvären. Det är så vansinnigt kul att odla egen mat!
Vad motiverade dig att starta bloggen?
Bloggen blev en fortsättning på den Facebooksida jag startade 2012. Jag behövde någonstans att samla mina dagliga uppdateringar från den nya trädgården. När jag startade bloggen 2014 skojade jag och tjejen som byggde sidan om att den inom fem år skulle vara den största trädgårdsbloggen. Att det blev så är otroligt roligt och lite omskakande också!
Känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?
Ja. Det är väldigt mycket aktivitet kring inläggen, både på bloggen och Facebook. Jag hinner dessvärre inte svara på alla kommentarer numera. Men jag känner en väldigt stor samhörighet med de som läser bloggen. Vi har en gemensam passion och längtar många gånger efter samma saker. Det känns härligt att veta att vi är så många som älskar trädgård.
Vilka andra bloggar inom genren trädgård läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Jag läser flera stycken, men inte så regelbundet som jag vill ha tid till. Många gånger inspireras jag mer av odlare som inte är sådär supermediala; hemmaodlare som delar smarta lösningar på Facebook, intressanta diskussioner om nördiga saker och sånt. Här återkommer känslan av gemenskap förstås.
Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?
Självklart tänker jag mycket på bilderna, men kanske inte i det avseende du menar med frågan. Mina läsare vill se hur det ser ut, inte en förfinad bild av hur jag vill att det ska se ut. Därför har jag valt att hålla bildspråket väldigt enkelt, bara naturligt ljus, inga hårt redigerade bilder, ingen retusch. Jag kan fotografera på annat sätt med, men har valt det här enkla sättet medvetet – det passar fint tillsammans med bloggens innehåll.
Hur använder du dig av sociala medier när det kommer till bloggen? (Marknadsföring, spridning etc.)
Nästan all bloggtrafik kommer från Facebook, där min sida har nästan 70 000 gillamarkeringar. Samverkan mellan de olika medierna jag är aktiv på (Facebook, Instagram, YouTube och podcast Två odlare emellan) är a och o för att kunna leva på det jag skriver om trädgården. Jag marknadsför i första hand min sida på Facebook för att hitta ny publik som vill läsa min blogg, de är också potentiella kunder till andra tjänster. Sedan februari översätts också bloggen till norska och I det arbetet är övriga sociala medier förstås viktiga.
Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Kunnigt och påläst. Jag svarar faktiskt inte ens på mail från personer som vill kränga saker eller fiskar efter samarbeten utan att ha kollat in bloggen för att bilda sig en uppfattning om vad den har för riktning. Jag vet ju en del om värdet som ett samarbete kring bloggen har och tycker inte alls om när jag blir erbjuden ett par skor i utbyte mot att låta ett företag synas på bloggen.
Fotograf: Maria Fors Östberg. Bilderna är tagna ur boken Skillnadens trädgård - Ett ekologiskt trädgårdsskafferi som publicerades 2016.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com