Du har säkert koll på att du, genom att gästblogga på andra prominenta bloggar, kan framhäva din expertis och lyfta fram ditt varumärke. Faktum är att det endast är ena sidan av myntet, det kan vara minst lika bra för din verksamhet att låta gästbloggare komma till dig och din företagsblogg för att bidra med innehåll och i sin tur hjälpa dig sprida innehållet i sina egna kanaler.
Det är inte helt enkelt att hitta rätt bloggare som dels skriver om de ämnen du bryr dig om, dels har ett bra språk som går i linje med bloggen och dessutom är intresserade av att marknadsföra innehåll de publicerar på din blogg.
Susan Payton, bloggare på vår amerikanska sida, ger följande tips du bör tänka på när du beger dig ut på jakt efter gästbloggare:
1. Begränsa antalet ämnen
Det finns en gammal sanning som säger att den som riktar sig till alla riktar sig till ingen och det stämmer även i detta fall. Begränsa de ämnen du vill att gästbloggarna ska täcka för att på förhand se till att de samarbetsförslag du får är relevanta och bidrar till din affärsnytta. Det kan vara så att gästbloggaren vill skriva om något som är nära besläktat med ditt ämne men nära skjuter ingen hare. Vad är din blogg känd för? Ju mer nischad den är, desto bättre kommer experterna som vill gästblogga att vara.
2. Bjud in bloggare du beundrar
Om det inte står några potentiella gästbloggare och knackar på dörren får du helt enkelt bege dig ut och leta efter dem. Rikta in dig på de bloggare som skriver på andra branschrelaterade bloggar och kontakta dem för ett samarbete. Ofta letar dessa bloggare efter en möjlighet att interagera med just den målgrupp som läser din blogg och därför kan de vara benägna att vilja skriva för dig.
3. Gör din blogg inbjudande
Självklart är bloggar med hög trafik och många läsare lockande för andra skribenter. Se därför till att regelbundet boosta dina inlägg i sociala medier och marknadsföra dem när du publicerar dem. Det är inte omöjligt att du säljer in bloggen till mer erfarna bloggare och då skadar det inte att kunna visa upp lite gröna siffror och höga läsarantal.
4. Marknadsför i sociala medier
En av de stora anledningarna till att någon skulle vilja gästblogga på din sida är för att utöka deras räckvidd. Säg att du har 5 000 följare på sociala medier som dessutom är en lockande målgrupp för gästbloggaren i fråga, då kan du enkelt erbjuda mervärde genom att gå ut och marknadsföra gästblogginlägget i dina sociala kanaler. Glöm inte heller bort att tagga gästbloggaren så att den blir uppmärksam på din insats!
5. Leta efter långsiktiga relationer
För att ge kontinuitet till bloggen är det bra att hitta gästbloggare som publicerar återkommande inlägg med en regelbundenhet, säg en gång i månaden. Det kan vara jobbigt att få till men när du väl har etablerat den relationen med rätt bloggare behöver du inte påbörja processen på nytt nästa gång det är dags för gästbloggsinlägg!
Källa: Cision US
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com