mars 31, 2017 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

Med Instagrams nya funktion “collections” kan du dela upp till 10 bilder eller videos i en och samma post. Istället för att swipa dinväg nedåt i feeden får du med collections ett bildspel inuti ett inlägg där du swipar åt sidan för att se nästa bild eller film. Vår amerikanska blogg har gjort en djupdykning i det nya verktygets funktioner och användningsområden där vi väljer att lyfta fram godbitarna:

Så funkar det

Om du exempelvis bevakar ett evenemang och ska dela med dig av upplevelsen på instagram genom flera olika bilder har du tidigare varit tvungen att göra lika många inlägg som bilder du lägger upp. Med 5 uppladdade inlägg i följd i feeden kan dina inlägg, som är menade att väcka inspiration, istället lätt uppfattas som spam. Med collections kan du ge dina bilder ett sammanhang och en kontext samtidigt som de blir enklare att konsumera eftersom de ryms i ett och samma inlägg.

När du är inne i Instagram-appen och ska ladda upp en bild ser du numera alternativet “välj flera” i nedre högerkant:

Genom att klicka på knappen kommer du precis som vanligt till dina fotoalbum, nu med skillnaden att du kan välja upp till 10 olika bilder och filmer. Allt eftersom du börjar välja ut bilder kommer du att se små siffror i vänster hörn på de markerade bilderna. Dessa siffror indikerar i vilken ordning bilderna kommer att ligga i inläggets bildspel.

När du har  valt ut bilder och beskurit dem går du  vidare till att välja filter, tagga, dela plats etcetera (det vanliga). Nu är inlägget publicerat, grymt! Du ser att ditt inlägg är en collection och att allt har gått rätt till genom att bilden du valt som först i ordningen visas i feeden och att det är små punkter i posten som indikerar att man kan swipa för att se fler bilder.

5 tips: Så bör du använda funktionen

1. Välj din första bild noga
Första bilden i bildspelet motsvarar rubriken i en artikel - det är den som avgör om tittarens nyfikenhet väcks och om den väljer att swipa för att se de andra bilderna i din collection. Dessutom är det den första bilden som kommer att synas för samtliga när de scrollar i flödet. Se till att den information och det budskap du vill förmedla antingen tydligt finns med i den första bilden eller att den första bilden ger en tydlig indikation på att det lönar sig att titta igenom de andra bilderna i bildspelet.  

2. Ha en tydlig kontext

Du som vill bygga relationer med dina följare bör vara noggrann med att hela din collection har samma kontext och röd tråd, de bilder som följer den första måste på ett eller annat sätt vara relaterade till primärbilden. Detta kan liknas vid rubriker som används som klickbeten, om du i din första bild utlovar världens största OMG-moment och du i bilden efter visar ett reklambudskap kommer du inte bli framgångsrik med dina collections.

3. Mätbarhet

Precis som med alla nya funktioner och är det viktigt att mäta av hur effektivt de fungerar och huruvida det endast är en fluga eller om du bör lägga till verktyget permanent i din imaginära kommunikatörsverktygslåda. Du bör vara medveten om att eventuella interaktioner görs på inlägget och inte enskilda bilder i din collection. Med andra ord kommer du inte att se vilken av dina bilder i kollaget som har fått flest likes utan du kommer bara kunna bedöma inlägget som en helhet. För att få reda på vilken av bilderna som är populärast kan en idé vara att i bildtexten uppmana läsarna att rösta på vilken av bilderna de tycker bäst om.

4. Multimedia!

Precis som på Snapchat ger en blandning mellan bild och video ett mer dynamiskt och oförutsägbart intryck. Var inte rädd för att variera dina uttryckssätt, ofta resulterar det i att 1 + 1 = 3

5. Bädda in dina collections och visa på hemsidan

Precis som med vanliga instagraminlägg kan du bädda in ditt inlägg och exponera det på en extern plats, förslagsvis din hemsida.

Fördelen med det här är att dessa små bildspel inte bara är material för sociala medier, Instagram fungerar även utmärkt som extern leverantör av innehåll. Hur mycket smidigare, enklare och billigare är det inte att bädda in bildspel från sin instagramfeed än att producera, koda och lägga upp ett eget bildspel på hemsidan?

Instagram collections kan sammanfattas som en subtil upgradering men en mycket användbar sådan för marknadsförare som vill nå ut med sitt innehåll. I dessa tider där företag sliter sitt hår för att lyckas få målgruppens uppmärksamhet handlar det allt mer om att förtjäna uppmärksamheten genom smarta lösningar. Kollektionerna är ett alternativ som ger möjlighet till mer innehåll men som inte för den sakens skull annekterar läsarens feed med 10 separata inlägg i rad.

 

Källa: Cision US

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com