juni 28, 2016 / in Sverige Blogg / by Ulrika Peyron

Podcasts är en av de kanaler som växer snabbast just nu. Det är lätt att ta till sig, är tillgängligt på mottagarens villkor och varje avsnitt har lång livslängd. En av de stora fördelarna med formatet är att det går att prata om komplexa ämnen, i ett hanterbart format.

Ett exempel är när vi ville nå fram genom mediebruset till oroliga blivande föräldrar med information ur ett medicinskt perspektiv, men i en underhållande form. Föda barn, som podden heter, har över 130 000 lyssningar och har fått utmärkelsen Stora kommunikatörspriset i år. Här är mina tips när du vill arbeta med podcast för att informera inom ett ämne med många åsikter, myter eller som bara är svåra att förklara:

1. Rikta budskapet/innehållet till en specifik målgrupp
- I exemplet ovan valde vi blivande föräldrar, som dessutom var oroliga över de myter som finns kring att föda barn.
2. Välj intressanta ämnen där ni tillför kunskap
- Danderyds sjukhus kvinnoklinik har läkare och barnmorskor med spetskompetens inom området och kan berätta hur det fungerar ur ett medicinskt perspektiv.
3. Välj ett format som lockar lyssnare
- Genom podcast nådde vi föräldrarna på en nivå som passade dem. Att välja en underhållande tonalitet gjorde ämnet mer lätthanterligt för de oroliga föräldrarna.
4. Sikta mot hög kvalitet, ta hjälp av proffs
- Det finns mycket innehåll som produceras, om du vill att ditt innehåll ska prioriteras hos målgruppen måste det vara bra!
5. Marknadsför varje nytt avsnitt i sociala mediekanaler
- Att sprida innehållet i dina egna kanaler är A och O samt gör det enkelt för dina följare att dela avsnittet vidare.
6. Hitta "influencers" som kan sprida podden i sina kanaler
- Gör att du hela tiden utökar lyssnarkretsen och når nya målgrupper.

 

Under Almedalsveckan i år har Danderyds sjukhus två seminarier med koppling till podcasts:

”Är patientkommunikation en självklar del av vården”
där podden Föda barn är ett exempel på patientkommunikation som har nått fram. Här kommer ett samtal med bland annat Johan Assarsson, mannen bakom den nya patientlagen, att liveinspelas från scen för en ny poddsatsning från Danderyds sjukhus som heter Vårdpulsen.
Klicka här för att läsa mer om seminariet

”Vad utmärker en ”ambassadör” för vårdyrket?”
där medarbetare i podden Akutsjukhuset är ett exempel på ”ambassadörer” för sitt val av yrke. Även här kommer ett samtal att liveinspelas för den nya podden Vårdpulsen, där sjukvårdslandstingrådet Anna Starbrink medverkar.
Klicka här för att läsa mer om seminariet

Viktigast att komma ihåg är att podcast bara ett format, en kanal för kommunikation. Det är innehållet som är intressant att lyssna till, och formatet gör det möjligt. Både för dig som har möjlighet att komma och lyssna live i Visby, och för dig som inte har det. För du har säkert en mobil och/eller en dator där du kan lyssna på podden. När du vill, och kan.


Ingvor Farinotte
Presschef Danderyds sjukhus

Detta blogginlägg är skrivet av Ingvor Farinotte, som gästar vår blogg här på Cision!

Tags : Intervjuer

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Ulrika Peyron

Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.