Färger påverkar människans sinnen på olika sätt. Vissa färger uppmanar oss till handling, medan andra ger oss känslan av lugn och säkerhet. Att förstå sig på hur färger tolkas och vilka konnotationer som tillhör olika färger är viktigt för den som vill påverka ett varumärkes image och nå önskad effekt.
Visste du exempelvis att den gula färgen ofta används för att fånga fönstershoppares uppmärksamhet? Eller att färgen grön ger oss uppfattningen om att vi gör hälsosamma val?
I infografen nedan, skapad av Expertvalet, förtydligas hur olika färger påverkar konsumenten. Det ges även exempel på företag som har använt sig av just dessa färger i sin brandingprocess - oavsett om det handlar om starka, eldiga färger eller mer återhållsamma och neutrala har de en sak gemensamt. De sänder samtliga ut signaler om hur de vill uppfattas.
Kan du inte få nog av färger och deras psykologi? Läs mer på Color Psychology
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com