Hur arbetar Sveriges stora tidningsredaktioner med sina hemsidor? Vad innebär det för journalister och redaktörer? I en ny artikelserie gör Beaconomist nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter. Först ut är Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.
Vad är viktigast för er just nu?
– Vi ska lansera ett nytt verktyg och arbetssätt inom några veckor. Vi ifrågasätter vårt gamla sätt att jobba och har rätt verktyg vilket gör att vi kan jobba mer digitalt. Det är en ganska viktig förändring. Vi har haft med oss retoriken i tio år. Nu sätter vi tyngd bakom och går till handling. Traditionellt har vi jobbat med ett tidningssystem i botten och skickat artiklar uppsminkade för webben till sajten. Du vet hur det är, man har tio reportrar på webben, som skriver arslet av sig.
– Nu tar vi i drift en lite-version som är tusen gånger enklare och inte deltar i SM för checkboxar. Vi får en miljö där vi egentligen hoppar över CMS-delen och går över till realtidspublicering på sajten.
Jobbar reportrarna rentav i sina mobiler?
– Nej, det är lättare att skriva i datorn. Men sajten utgår från mobilen med möjligheter att personifiera den för läsarna. Det som är viktigt är att innehållsdiskussionen påverkas av att vårt verktyg är så skitlätt. Där det står 'Rubrik' skriver man sin rubrik. Det vi märker är att vi hamnar i mycket mer innehållsexistentiella funderingar när vi inte längre har ett system där vi skriver för en papperssida och hoppas att allt ska gå bra. Vi pratar mer om rätt saker. Kultur och struktur följer varandra. Jobbar man för ett system för pappersartiklar, så blir man pappersjournalister.
Målgrupp, browsers, användare, läsare eller tittare, vad kallar ni dem ni vänder er till?
– Man ska inte krångla till det. De är läsare i högsta grad. Vi har inga särskilda tv-kanaler med tittare. Vi använder läsare och besökare. När vi pratar KPI (nyckelindikatorer) pratar vi snarare om besökare eller besök.
Vad känner ni att era 'besökare' efterfrågar mest nu?
– Artiklar om när våren kommer. Det är skitkallt.
Vilken typ av redaktionellt content fungerar bäst nu, tycker du?
– Det är inte så komplicerat. Det är nyheter och storys.
Vad är det för system ni ska jobba med?
– Det är en version av Infomaker, som vi tagit fram i ett projekt med Mittmedia, säger Mattias Pehrsson.
Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 15:2016.
Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Ulrika Peyron
Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.