Hanna Lager driver bloggen Feministbiblioteket och när Cision rankade topp 10 bokbloggar 2017 kom Hannas blogg på femte plats. Vi fick en pratstund med henne om bakgrunden till bloggen, hur hon resonerar kring vikten av bilder och såklart hennes syn på hur PR-folk ska kontakta henne.
Din blogg Feministbiblioteket tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom bokgenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
Jag tror att jag, i alla fall till en början, fyllde ett tomrum när jag gav tips om feministiska böcker. Det fanns inte någon lista över vilka feministiska böcker man borde läsa, när jag drog igång projektet. Nu tror jag att folk har lärt känna mig och gillar min boksmak och har stannat kvar. Andra har tillkommit för att de förmodligen gillar min stil. Att jag fokuserar på kvinnor, feminism och andra länder och kulturer tror jag också bidrar till både en bredd och ett djup som många uppskattar. Sedan uppdaterar jag ofta samt länkar till andra bloggar, vilket visar att jag är en del av en gemenskap.
När startade du bloggen och hur lång tid tog det att etablera den?
Feministbiblioteket var från början inte en blogg, utan en hemsida med boktips. När jag sökte en enklare plattform, sökte jag mig till ett bloggformat. Jag bloggade samtidigt på ett annat ställe. Sedan slog jag hop bloggarna och upptäckte så småningom att jag var en bokbloggare. Således har jag gjort tvärt emot vad jag rekommenderar andra som vill blogga att göra. När hemsidan lades över i wordpress 2009 så blev den ganska snabbt etablerad.
Vad motiverade dig att starta bloggen?
Att jag ville samla fantastisk feministisk litteratur på ett ställe och uppmuntra andra till läsning.
Känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?
Mycket! Nu kanske det inte syns i antalet kommentarer på bloggen, men det blir ofta diskussion på Facebook. Antingen skriver folk på Feministbibliotekets fan-sida eller på min privata sida. Ibland blir det twitter-trådar om något inlägg.
Vilka andra bloggar inom genren litteratur läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Jag läser alla på cisions tio-i-topp-lista bland annat. Det finns en mycket fin gemenskap. Så fin att jag, när jag åker till bokmässan, nästan skulle kunna skippa att betala inträde och bara sitta och prata strunt och allvar i bokbloggarrummet. Jag skulle säga att jag har daglig kontakt med olika bokbloggar om olika saker. Flera har blivit mina vänner.
Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?
Nja, jag illustrerar alltid med bilder men det är kanske inte en huvudfokus. Recensioner illustreras med en liten bild på bokomslaget i svartvitt för att smälta in i bloggens profilfärger. Jag skriver även om annat, inte alltid litteraturanknytet, och då illustrerar jag ofta med bilder från mitt eget liv. Jag tar ibland upp ämnen som rör feminism i stort, tex familj, hälsa och politik. Inte sällan illustrerar jag med mig själv och mina barn.
Hur använder du dig av sociala medier? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?
Jag är ständigt online via dator eller telefon. Kollar ständigt mina flöden och lägger upp egna saker. För mig är bloggen hubben som fungerat som nav i min kommunikation. Jag skriver mer på bloggen än att dela saker, även om jag gör det också. Vem som delat en nyhet spelar såklart stor roll. Jag försöker verkligen inte att sprida vidare saker som inte är sanna och delar oftast bara vidare saker från personer jag har förtroende för och från media jag litar på.
Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Jag vill att PR-folk är pålästa och vet vad som skulle kunna passa. Det är inte så kul att få förfrågan om alla böcker på någon allmän sänd-lista. Inte heller att få ett förlags hela utgivning skickad till sig. Hellre fråga först så att jag får en chans att fundera på om jag vill läsa. De som skriver på vilket sätt boken skulle passa temat har större möjlighet att få ett ja!
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com