apr. 10, 2017 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

 

Visste du att pressmeddelanden som inkluderar bilder genererar 1,4 gånger så mycket exponering som de som endast använder sig av text? Samtidigt som produktionen av content ökar lavinartat och mediebruset blir allt svårare att navigera i, är det många som inte har koll på reglerna kring en viktig del av innehållet - bilderna. 

Vi människor är mottagliga för bilder och samtidigt fungerar de bra för att bryta upp långa textstycken. Om du precis har börjat producera extern kommunikation, exempelvis genom en blogg, är det lätt att bara gå in på Googles flik för bilder och plocka första bästa bild. Problemet är att du inte vet vem som har upphovsrätt till bilden och att du sannolikt inte har rätt att använda bilden.

Innan du beger dig ut i cybervärlden på jakt efter bilder, se till att lära  dig dessa tre regler för hur du får- och inte får använda dig av foton.

Regel #1: Allt du hittar på internet är inte automatiskt ditt

Förenklat kan man säga att du är ekonomiskt ansvarig om du använder upphovsrättsskyddat material på din hemsida. Det spelar ingen roll om du ger credd till- eller länkar tillbaka till originalkällan. Så länge du inte har ett uttryckligt tillstånd eller har köpt publiceringsrättigheter har du helt enkelt inte tillstånd att publicera upphovsrättsskyddade bilder.

Du har förmodligen stått i valet och kvalet när du har hittat den perfekta bilden för ditt blogginlägg och tänkt att “äh, hur stor skada kan det göra?”

Riskera inte din verksamhet för en bilds skull, hur fin den än må vara. Se istället till att få det rätt från början och gå med ryggen fri.

Regel #2 Sätt dig in i grundläggande upphovsrättsliga regler

Förutsatt att du inte har läst en kurs om kommunikationslagar eller upphovsrättsskyddat material, kan det vara svårt att veta exakt vad man får och inte får göra med andras material. Som tur är har de flesta sidorna tydlig information gällande rättigheterna för deras bilder:

Allmän egendom:

En allmän egendom är en bild vars upphovsrätt antingen har gått ut eller aldrig existerat i ett tidigare skede. Därför kan dessa bilder i stort sett användas till vad som helst, oavsett om det handlar om privata eller kommersiella motiv. Det enda undantaget är om bilden föreställer en identifierbar person och då behöver du personens godkännande innan du publicerar.

Bilder utan royalties:  

En bild utan royalties betyder att du kan använda delar av upphovsrättsskyddat material utan att behöva betala royalties, eller annan engångsavgift, varje gång du ska använda en bild. Det vanliga när det handlar om royalties-fria bilder är att de erbjuds på en site som redan har betalat för bilderna och där du endast betalar för att använda tjänsten.

Creative commons-licens

Fotografer kan licensiera sina bilder och själva ange riktlinjer för hur de får användas. De vanligaste CC-licenserna är CC0 eller CC BY 2.0. Om något är CC0 betyder det att ägaren har avstått rättigheterna till verket medan en CC BY 2.0 kräver en kreditering. Om en bild är CC-licensierad, se till att du är extra noga när du ska credda en fotograf. Här kan du läsa mer om licenserna.

Regel #3: Lär dig dina olika alternativ:

Det finns en uppsjö av bildbanker och databaser ute på nätet med bilder av varierande kvalitet med varierande regler. Här är några förslag på var du söka när du behöver hitta en passande bild:

  • Pixabay: Här hittar du alla sorters allmänna bilder och foton som du kan använda efter eget tycke.
  • Unsplash: Alla bilder här är CC0-licensierade och det betyder att du kan kopiera bilderna och använda dem gratis.
  • Refe: Detta är en databas med bilder utan royalties. Klicka bara på fliken med “free photos” så är du hemma.
  • My Stock Photos: Sidan ger dig mängder av vackra foton som är tillgängliga för såväl privat som kommersiellt bruk.
  • New Old Stock: Här hittar du vintage-bilder från offentliga arkiv, utan några upphovsrättsliga restriktioner
  • FoodiesFeed: Skriver du om mat? Då är detta himmelriket för dig! Hitta stora mängder bilder på mat som du får använda utan restriktioner.
  • Public Domain Archive: Klicka på fliken med “free stock photos” eller gå igenom deras veckoliga bilder.
  • Life of Pix: Ännu en bildbank där du kan hitta gratis högupplösta bilder som du kan använda utan upphovsrättsliga restriktioner.
  • SplitShire: Letar du efter ännu fler högupplösta bilder? Skaparen av denna sida låter dig ladda ner och använda alla fotografierna helt gratis. Dessutom hittar du ett arkiv med filmer (naturligtvis även de gratis).
  • Photogen: Ytterligare fler gratis bilder som du kan använda såväl kommersiellt som privat.

Sammanfattning: Var inte lat!

Användande av bilder är ett mäktigt verktyg och det ska inte slarvas bort. Inför rutiner där du klargör var dina bilder kommer ifrån, hur de är licensierade och huruvida du måste kreditera upphovsmakaren.

Källa: PR Newswire

Tags : PR-tips

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com