Är du ny på jobbet och vill få den optimala starten på din karriär inom Investor Relations? Bloomberg har sammanställt en lista med punkter att bocka av för att få en framgångsrik första tid och bilda relationer med såväl investerare som kollegor.
De första 90 dagarna bör du:
- Etablera en grundläggande plan och föra in det i en kalender
Craig Marks, senior director för IR på AstraZeneca, berättar för Bloomberg att nyckeln till en bra start på jobbet är att sätta dig in i vad som händer inom den närmaste framtiden och planera in relevanta event i en kalender. Först då får du en överblick och kan börja arbeta mot ett mål.
- Sätta dig in i vilka dina investerare är
Bilda dig en förståelse för din bas av investerare. Vilka har gjort stora investeringar, var finns de och vad är det för typer av aktieägare? Lisa Baderoon, grundare av Just B Communications och IR-rådgivare till ImmuPharma, förklarar för Bloomberg att “Ju mer information du har om varje investerare, desto bättre kan du planera och genomföra en lyckad IR-strategi som är relevant för målgruppen.”
- Etablera relationer med nyckelpersoner internt …
Efter 90 dagar på posten borde du ha träffat styrelsen och olika nyckelpersoner inom företaget som förhoppningsvis har berättat om sina mål och strategier. Genom att lära känna kollegorna kan ni dels börja arbeta mot ett gemensamt mål inom kort, dessutom kommer klimatet på kontoret garanterat att bli allt bättre ju fler du lär känna.
- … såväl som externt
Om det är viktigt att lära känna sina kollegor är det minst lika viktigt i din yrkesroll att lära känna dina kunder! Arrangera luncher, gå på seminarier och boka möten med en mängd investerare för att få förstahandskällor på vad de vill ha från IR och vad de behöver från bolaget. Relationer är sannerligen en nyckel och det är bra att skaffa rådgivare från olika skrån, såväl mäklare som finansmän, mediepersoner och kommunikatörer.
- Bedöma vad din föregångare gjorde och vad du kan förbättra
För att du snabbt ska lära dig om företaget och din yrkesroll är det bra att sätta dig in i vad din föregångare har åstadkommit innan dig. Dessutom visar det proaktivitet och att du är på tårna. Utred om det fanns ett aktivt IR-program och en strategi som styrelsen stått bakom och godkänt. Hur fungerade det, vad kan man ta med sig av det, vilka fel gjordes och hur kan de åtgärdas av dig?
Efter sex månader på jobbet bör du:
- Etablera ditt rykte och din trovärdighet
Efter sex månader på din post bör du ha etablerat såväl förtroende som kredibilitet i din roll, såväl internt som externt. Bloomberg understryker vikten av att ha etablerat goda relationer vid detta laget och lärt känna dina analytiker någorlunda personligen.
- Skapa en strategi och få den underskriven
Nu är det dags att börja vara tydlig med dina mål och ambitioner gentemot bolaget. Kommunicera vad du vill åstadkomma, när du anser dig ha nått framgång, hur du ska ta dig dit du vill och vad du behöver för resurser. När du har en färdig plan och strategi - ta den till styrelsen och få den godkänd för att kunna skrida till verket.
- Börja leverera feedback till styrelsen
Ett halvår in i tjänsten bör du ha tillräckligt med kött på benen för att börja leverera feedback tillbaka till styrelsen. Det spelar ingen roll hur mycket bra jobb du gör om du inte kan få arbetet ur händerna, paketera dina erfarenheter i ett tilltalande format och visa upp det för de som har gett dig dina resurser. Vid den här tiden bör du känna dig tillräckligt varm i kläderna för att presentera ditt arbete internt, säger Baderoon till Bloomberg.
Källa: Bloomberg
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com