Att det är känsloladdat innehåll som är receptet på engagemang och lyckad spridning i sociala medier har vi fått lära oss av både My Söderholm på Socialminds och författaren och journalisten Frida Boisen. Men vilka andra psykologiska trick kan man använda i sin marknadsföring i sociala medier? Socialmediatoday har skrivit om 7 stycken som vi berättar om här.
- Exponeringseffekten
Ju mer du ser ett varumärke, desto mer benägen att börja tycka om det är du. Det är därför de stora märkena pepprar dig med sina annonser. Du behöver självklart inte göra på samma sätt, men det ligger något i exponeringseffekten. Rikta dig till dem som redan är på gång med att signa upp sig på något. Exponera ditt varumärke för dem i sociala medier under några veckors tid och utvärdera resultaten.
- ’Social proofing’
’Social proofing’ eller social bevisföring som man (kanske) skulle kunna benämna det på svenska är det faktum att människor är benägna att gilla sådant som andra gillar för att bevisa att de är en del av en social grupp. Om du kan lyckas få en massa människor att gilla dina inlägg i sociala medier kommer andra automatiskt att gilla dem. Dessvärre är detta fenomen till större delen utom din kontroll. Det du kan se till är att de som kan kommentera och dela gör det när något stort händer.
- Ömsesidighet
När vi människor får något, känner vi ett behov av att besvara detta med att ge något tillbaka. Därför ska du alltid få din målgrupp att känna sig inkluderad. Om du inleder konversationer med dem kommer de att besvara dessa genom att besöka din sajt. Det i sin tur kommer att få dina sociala kanaler att verka intressanta, vilket ger dig det sociala beviset (’social proof’) som du behöver. Gör så att dina följare känner att du ger dem något värdefullt, det gynnar dig i längden.
- Likhet ger känsla av anknytning
Vi gillar människor som är lika oss själva, så se till att ditt företag utstrålar samma värderingar och ideal som din kundkrets. Detta innebär helt enkelt att du bör hålla koll på vad din målgrupp gillar att läsa om och göra och sedan anpassa ditt innehåll i de sociala medierna efter deras beteende. Om du gör detta över tid kommer du märka att kunderna känner mer samhörighet med dig än de gjorde tidigare. De kommer visa det genom att like:a, kommentera och dela dina inlägg.
- Folk gillar folk, inte företag
Det är så vi är byggda. Vi gillar ansikten, människor och den mänskliga faktorn. Därför bör du säkerställa att dina sociala kanaler har en personlig och mänsklig ton. Det kommer få följarna att känna mer samhörighet med ditt företag. Du kan också fundera över vilka bilder du använder i din kommunikation och försöka anpassa dem efter hur din målgrupp ser ut.
- Det där med val
Vi är sedan barnsben matade med tanken att ju fler valmöjligheter vi har, desto bättre. Psykologin säger annorlunda. Om människor får för många val, kommer de bli mer benägna att känna rädsla över att ångra sitt val (det kallas ”buyer’s regret” på engelska) och därför inte välja alls i ett försök att undvika detta. I din marknadsföring bör du därför ge så få val som möjligt. Eller ännu bättre; ge ett bra alternativ som är aningen sämre än det alternativ du vill att de ska välja. Det kommer göra att det andra alternativet verkar lite mer attraktivt och det blir enklare för dem att verkligen välja.
- Folk delar för att verka intressanta
En av de största anledningarna till varför människor delar vidare i sociala medier är att det får dem själva att verka intressanta. Därför är det viktigt att du som kommunikatör skapar innehåll som får din målgrupp att verka exempelvis välinformerad och utbildad (eller åtråvärd, cool, sexig etc). För att de ska dela innehållet måste det med andra ord bidra till en positiv bild av dem som personer. En grundregel för att ditt content ska skapa engagemang är också att det är felfritt och håller hög kvalité.
Källa: Socialmediatoday
Läs också:
Glädje, spänning, värme och mod – Så blev Melodifestivalen en succé på sociala medier
Ilska, glädje, värme och rädsla – Frida Boisens recept på hur du blir en viral stjärna
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Ulrika Peyron
Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.