Mark Schaefer på bloggen { grow } presenterar en lista över bra punkter att ha i åtanke när man sliter sitt hår för att få till det där ultimata innehållet som är helt felfritt och som kommer ta världen med storm. Hemligheten är att det inlägget inte existerar mer än i teorin och att det, precis som allt annat, handlar om att kompromissa med tillgängliga resurser för att få till bra och relevant innehåll.
Som Content Manager och skribent är det lätt att man fastnar i fällan "ju mer innehåll, desto bättre". Förutom att mer innehåll också innebär mer tid som måste avsättas blir mottagarens mentala bandbredd lätt upptagen av alltför mycket information. Här är fem små trick för att göra ditt arbete som innehållsproducent lite enklare och mer produktivt:
1 Tänk inte bara på det, skriv om det
En bra idé kommer titt som tätt, det händer alla och idén kommer i form av en tanke som ännu inte har fått ord. Många tänker tanken och går sedan vidare till att tänka på nästa tanke men det som utmärker en produktiv skribent är att den skriver om tankarna och observationerna. De betraktelser man tänker att man nog måste vara helt ensam om att tänka är ofta de mest allmängiltiga.
Medan andra tänker tankarna kan du bli den som faktiskt skriver om dem.
2 Tillåt dig själv att vara frågande och osäker
Det är lätt att överanalysera saker och bestämma sig för att materialet inte är färdigt förrän allt är perfekt och du framstår som en oemotsägbar sanningssägare. Det behöver du inte vara. En del inlägg kan handla om att du resonerar kring ett ämne, ger förslag på olika alternativ och avslutar med att ställa en fråga till läsaren. Tänk dig att du lägger ett pussel, som läsare är det ointressant om pusslet är helt färdiglagt men om det saknar 3-4 bitar kliar det lite i händerna och man vill gå fram och färdigställa det. Du får större engagemang om du inte sitter på alla svar.
3 Sätt upp egna deadlines
Ett annat sätt att förstöra innehåll är att lägga ned alldeles för mycket tid på det och inte nöja sig förrän allt är precis så bra som det kan bli. Om du är van vid att producera innehåll vet du när ditt arbete är i publicerbart skick. Stånga inte huvudet i väggen om och om igen för att göra produkten perfekt - sätt en deadline på 15 minuter och arbeta intensivt under den tiden för att sen bestämma dig för att inlägget är klart.
4 Håll dig till ett budskap
Säg att du har varit på ett event och fått en mängd nya färdigheter och insikter. Ofta vill man sätta sig ned och skriva av sig utan att riktigt veta var man ska börja. Istället för att skriva lite om varje kan du välja en insikt, skriva ett blogginlägg på 500 ord om det och sen publicera. Det blir enklare att paketera ett budskap och också lättare för läsaren att smälta.
När den är publicerad kan du gå vidare till nästa betraktelse och göra ännu ett inlägg. Försök att göra innehållet utbildande med ett långt nyhetsvärde, då kan du skriva ihop 15-20 korta inlägg och sedan disponera dem under året. Detta ger dig lite arbetsro och läsaren får roligare innehåll än en 10 000 ord lång novell.
Lyssna på när Jerry Silfwer förklarar vikten av att kommunicera färre budskap i vår podcast Passion för Kommunikation
5 Gör det inte längre än det behöver vara
Sätt alltid mottagaren i första rummet och optimera ditt innehåll efter hur mycket läsaren orkar ta in innan den mentala bandbredden blir full. Om du gör en lista kan du fundera på hur mycket bättre inlägget blir av att du listar de 80 bästa av någonting. Kanske är det bättre att bara hålla sig till “5 tips” och göra det enklare för din mottagare att ta in innehållet, precis som det här inlägget.
Källa: { grow }
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com