Det är ingen hemlighet att människor litar på andra människor mer än företag. Om opinionsledarna dessutom är kända människor som publiken ser upp till öppnas en gyllene kanal för kommunikation. Istället för att ropa ut ditt eget företags förträfflighet får du en person att tala till sin publik om dig, med sina egna ord och till en målgrupp som du själv inte skulle kunna nå.
Som företag kan man lätt känna att inflytandet minskar i takt med att allt fler influencers får allt större lojala följarskaror. Istället för att stå på sidan och avundsjukt titta på kan du välja att ingå i mer djupgående samarbeten med färre influencers och därigenom göra dem till lojala ambassadörer för ditt varumärke.
Att knyta till sig en influencer som blir en del av ens marknadsföringsstrategi är lätt i teorin, men hur ska man i praktiken gå tillväga för att hitta sin själsfrände? Här är fyra tips på punkter att ha i åtanke när du beger dig ut på influencerjakt:
- Engagemang
Du kan enkelt analysera vilket engagemang din influencer genererar genom att titta på dennes följare. Följarantalet svarar på frågan om hur stor publiken är, inte hur den reagerar och vad som gör den engagerad. Titta på hur din influencer och publiken interagerar med varandra.
Svarar publiken på direkta uppmaningar, engagerar de sig i konversationer och är de benägna att dela material? Beroende på vilket engagemang du vill ha bör du välja en profil vars publik motsvarar de kriterier du har.
- Ämne
För att samarbetet ska bära frukt är det viktigt att de ämnen influencern brinner för och engagerar sig i går i linje med de frågor du vill kommunicera och de produkter du i förlängningen vill sälja. Om du exempelvis vill sälja vintersportkläder men din influencer inte alls har något intresse av skidor eller den kulturen är risken stor att inte heller följarskaran brinner för det ämnet.
Samarbetet kommer att kännas konstlat, kommersiellt och oäkta. Det är lätt att stirra sig blind på kändisskap och följare men det gäller att det är rätt typ av offentlighet för sammanhanget och rätt följare som kommer att generera konverteringar.
- Plats
Precis som med ämnen och intressen spelar den geografiska platsen stor roll när du ska välja influencers till ambassadörer. Dels handlar det om den geografiska platsen för din influencer, den bör vara strategiskt motiverad och en plats där du antingen är väletablerad eller intresserad av att expandera.
I den digitaliserade värld vi lever i är kanalval och den virtuella platsen minst lika viktig som den fysiska platsen. Kommunicerar din influencer mest på Facebook eller är det på Snapchat följarna finns?
- Demografi
Vilka vill du nå? När du har besvarat den frågan är det mycket lättare att navigera runt bland potentiella influerare och ambassadörer. Om du vill nå unga mammor är det ganska många som sållas bort per definition och du kan enkelt söka parametrar som ålder och kön.
För att knyta nära band med din influencer måste ni dels hitta en gemensam grund där ni kan mötas. Om följarna märker att din influencer faktiskt engagerar sig för din produkt eller fråga är sannolikheten större att engagemanget spiller över på dem också.
Källa: Cision
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com