Vill du fånga läsarnas intresse på webben? Charlotta Munter, pr-konsult och ansvarig för Westanders kurs Skriv för webben, ger sina tre bästa webbtips.
– Webben är ofta den viktigaste plattformen för företags och organisationers kommunikation. Men webben ställer också särskilda krav på den som skriver. Om läsarna inte hittar något av intresse inom några sekunder är risken stor att de surfar vidare, berättar Charlotta Munter, och ger tre tips för att fånga läsarnas intresse på webben:
BÖRJA MED DET VIKTIGASTE
Börja med slutsatserna, resultatet eller annat som är det viktigaste – för läsaren. Om du börjar med bakgrunden är risken stor att läsaren inte förstår att din text är relevant och slutar att läsa. Risken är alltså inte att du ger bort för mycket, utan att ingen läser det du skriver.
STRYK ALLT ÖVERFLÖDIGT
De flesta texter på webben tjänar på att kortas ner. Självklart finns det tillfällen då det passar med längre, resonerande texter, men tänk på att läsarna ofta är otåliga. Då servar du dem genom att gå så rakt på sak som möjligt. Fråga dig själv om varje ord behövs och be någon annan läsa med samma kritiska ögon. Stryk. Och stryk sen lite till.
SKRIV EN BRA RUBRIK
En bra rubrik på webben fyller flera funktioner. Tänk på att sammanfatta innehållet tydligt så att läsarna får veta vad som kommer i texten om de läser vidare. Rubriken ska säga något om något – ett bra knep för detta är att få in ett verb i rubriken. Att bara skriva exempelvis ”Bra rubriker” ger inte så mycket information. Skriv i stället exempelvis ”Så skriver du bra rubriker”.
Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 4:2016.
Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Ulrika Peyron
Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.