Att det är tidskrävande att producera content och att det kan vara svårt att ständigt komma med nya uppslag på grund av idétorka kan nog de flesta kommunikatörer instämma i. Men hjulet behöver inte uppfinnas igen varje gång du ska producera innehåll. Här kommer tre knep som kan hjälpa dig att få snurr på content-skapandet.
- Skriv från en annorlunda vinkel
Vilket ämne som helst kan bli intressant om du vrider och vänder på det lite. Försök hitta en ny vinkel på det ämne du vill göra innehåll om. Man brukar säga att det är bäst att välja ett ämne som man själv har intresse för, men det är förstås inte alltid möjligt om du exempelvis jobbar som konsult. Vänd det då till din fördel. Du kanske ser på innehållet med nya ögon just för att du inte kan så mycket om det.
- Låt din personlighet lysa igenom
Låt inte det faktum att du skriver för ett företag eller organisation lura dig att tro att du måste vara torr och tråkig i din tonalitet. Oavsett om du skriver för webben eller sociala kanaler, se till att ditt innehåll har en personlig röst som lyser igenom. Ingen vill läsa torrt men korrekt innehåll.
- Experimentera med olika format
Testa olika sätt att lägga fram ditt content på. Googla och se vad som skrivits på ämnet innan och försök hitta ett annat format. Hittar du exempelvis en massa data om ditt ämne, kan du presentera det som frågor och svar eller en guide istället. Eller varför inte göra en infographic?
Det spelar ingen roll om ditt ämne är nytt eller har behandlats tusentals gånger, det går alltid att hitta ett nytt sätt att presentera det på.
Källa: 3 ways to engage your readers with thoughtful content
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Ulrika Peyron
Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.