Din blogg ’100 kitchen stories’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom matgenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
Detta kanske låter klyschigt, men faktiskt mycket jobb och mycket passion. Jag skulle aldrig ha orkat skapa, experimentera, misslyckats för att lyckats om och om igen, om det inte hade varit för att jag älskade denna kreativa processen med att driva en matblogg så mycket. Passion ligger bakom framgång!
Hur kommer det sig att du började intressera dig för matlagning och började blogga om ämnet?
Redan sedan jag var liten hade jag ett stort intresse för matlagning och bakning, och jag minns starkt hur jag alltid älskade att hjälpa mamma i köket med bakning av kakor och muffins! Det var när jag kom upp i tonåren och blev mer mån om min hälsa som jag började laga mat själv - from scratch. Matlagning och bakning var (och fortfarande är) ett sätt jag fick uttrycka min kreativitet, och jag älskade när jag lyckades klura ihop goda men mer hälsosamma recept. Jag insåg att jag älskade hela den kreativa processen inkluderandes såväl matlagning, food styling, fotografering och fotoredigering, och skapade då blogg och instagram för att inspirera andra också.
Varför tror du att dina läsare vill ta del av din blogg?
Det är svårt att säga, men jag antar att det framför allt är på grund av att jag lagar nyanserad hälsosam mat. Jag lägger endast upp nya och egna recept på min blogg, som oftast inte är svår att göra själv heller. Min hälsosamma mat passar alla oavsett hur mycket erfarenhet man har i köket sedan innan och jag tror mina läsare känner en trygghet med det. Utöver detta tror jag att mina läsare dras till min food styling och fotografering. Varje recept tar lång tid att skapa och jag är noga med att presentera det på ett snyggt sätt, vilket jag antar tilltalar läsarna.
Vilket har varit ditt mest populära blogginlägg? Varför tror du att det blev en sådan succé?
Jag har lite dålig koll på vilket blogginlägg som är mest populärt, men jag minns att mina avokadoburgare (båda) har var väldigt omtyckta. Det visar på att det finns ett intresse bland mina läsare för grön, vegansk eller vegetarisk, och nyanserad mat. Roligt att se! Det är även många recept inkluderandes choklad som varit väldigt omtyckta... och ja, choklad blir ju aldrig fel! Jag förstår varför de har blivit succé!
Vilka andra bloggar inom genren mat och bakning läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Om jag ska vara ärlig så är jag väldigt dålig på att läsa bloggar, men däremot följer jag massa fantastiska konton på instagram från såväl Sverige och andra länder. På instagram är det dessutom enklare att skapa just en gemenskap med andra konton och stötta varandras jobb.
Hur resonerar du kring bilder och video i bloggen, hur mycket energi lägger du på det och vilken roll spelar det för din blogg?
Jag skapar inte videos överhuvudtaget till min blogg, vilket framför allt är för att jag inte har kunskap kring videoskapande. Däremot lägger jag väldigt mycket tid på min fotografering. Bra fotografering (och food styling) är ju det som ska visa ens recept och kreation från dess bästa sida. Det spelar ingen roll hur bra recept man gör, för om man inte har ett tilltalande foto så kommer receptet inte nå ut till så många läsare.
Hur använder du dig av sociala medier för att marknadsföra bloggen? Skiljer sig strategin beroende på kanal?
Jag använder mig av framför allt instagram utöver bloggen. Instagram är ett enkelt sätt att marknadsföra ens jobb samt ens blogg, men problemet har blivit på senare tid (för många bloggare) att instagram blivit en konkurrens till bloggen. Läsare föredrar att få informationen snabbt genom ett kort inlägg genom instagram-appen, än att behöva gå in på internet och scrolla fram inlägget de letar efter. Däremot tycker jag personligen att ett blogginlägg är väldigt annorlunda uppbyggt jämfört med ett instagraminlägg, vilket kan ha både för- och nackdelar.
Slutligen, hur vill du bli kontaktad av PR-folk angående samarbeten? Vilka misstag begår de när de kontaktar dig?
PR-folk ska vara professionella och ha respekt för det jobb man lägger ner, samt för ens varumärke. Det händer alldeles för ofta att företag vill att man ska göra samarbeten för dem helt gratis eller endast i utbyte mot en produkt. På det viset nedvärderar dem det jobb man lägger ner och förväntar sig att man ska jobba helt gratis, vilket är konstigt.
Bilderna har vi fått från 100 kitchen stories.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com