Det finns många anledningar till att driva en företagsblogg (eller en personlig blogg för den delen). Du gör ditt varumärke mer personligt, du berättar din story och du skapar innehåll som du kan använda i dina sociala kanaler för att driva trafik till din sajt. Dessutom är det i princip gratis! Om du genom ditt bloggande vill få andra att se dig som en expert inom ditt område finns det några missar du bör undvika. Vi har listat dem.
- Du skriver om vad som helst
Innan du börjar blogga måste du ha en klar bild av vad du vill skriva om. Vilket material passar in på din blogg och vad ska inte finnas där. Det är viktigt att du bestämmer dig så att ditt innehåll inte blir för spretigt. Läsarna blir förvirrade om du inte håller dig till ett ämne.
- Du fokuserar på kvantitet istället för kvalitet
Många kommunikatörer känner säkert igen sig i hetsen kring att producera innehåll till alla kanaler. Ett vanligt misstag är att man hellre publicerar något ”bara för att” än att faktiskt fundera över kvaliteten. Satsa på att göra färre, mer matiga inlägg som ger dina läsare en upplevelse. Google gillar dessutom längre inlägg, så ge ditt innehåll lite kärlek.
- Du förstår inte dina läsare
För att överhuvudtaget driva en blogg och själv inspireras till att skriva behöver du veta vilka dina läsare är. Vad tycker de om? Utvärdera hur många som läser dina inlägg genom exempelvis Google Analytics. Sedan kan du anpassa innehållet efter vad läsarna gillat mest.
- Dåligt skrivande
Det må låta hårt, men för att blogga behöver du kunna stava och skriva meningar som håller ihop grammatiskt. Att du missar en punkt här eller där är inte hela världen, men felstavade ord och halva meningar ger inget bra intryck, påverkar förtroendet för dig och kommer få dina läsare att fly fältet.
- Vaga rubriker
Du har bara en chans på dig att fånga läsarnas intresse och det är via en attraktiv rubrik som gör att de vill klicka på din artikel. Det spelar ingen roll hur bra resten av innehållet är om du inte lyckas få läsarna att vilja klicka på din rubrik.
- Oförmåga att interagera med dina läsare
Får du kommentarer på din blogg eller på något av det du skrivit måste du bemöta dem och svara. Genom interaktion med läsarna gör du din blogg mer mänsklig och levande. Då kommer folk vilja komma tillbaka.
- Du glömmer redigera
Många tycker om att skriva, men alla gillar inte att läsa igenom och redigera innehållet. Fall inte för frestelsen att trycka “publicera” innan du läst igenom ditt blogginlägg. Se redigeringen som en del av hantverket.
- Du skriver inte tillräckligt ofta
Poängen med en blogg är att den ska vara levande. Du behöver därför blogga regelbundet så att dina läsare kan lita på dig som inspirationskälla och kunskapsbank. Att skriva regelbundet betyder inte att du måste skriva varje dag, du kan nöja dig med två gånger i veckan och då satsa på riktigt bra innehåll.
- Du använder fel språk
Med språk menar vi inte specifikt främmande språk utan tonalitet och terminologi som används inom det ämne du skriver. För att du ska ses som en expert på ditt område behöver du kunna jargongen och specifika uttryck som används av din målgrupp. Om du väljer att skriva om saker du verkligen brinner för kommer rätt språk oftast av sig själv.
- Du skriver bara för SEO
Det är klart att du vill att ditt blogginlägg ska rankas högt av Google, men du behöver tänka på dina läsare i första hand. Skriver du bara med SEO-fokus riskerar du att låta som en robot till slut.
Källa: Seotechyworld.com
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Ulrika Peyron
Jag jobbar som Content Marketing Manager för Cision i Norden. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.