Första april är dagen då det källkritiska förhållningssättet går på alla cylindrar i varje persons medvetande och det har blivit något av en sport att lyckas identifiera vilka nyheter som är aprilskämt där somliga är mer uppenbara än andra. Cisions redaktör Oskar Larsson har gått igenom pressmeddelanden som publicerats på Cision News den första april och plockat ut 10 nyheter som fick de källkritiska varningsklockorna att ringa i öronen.
Foto: Byggmax
1. Smakfull nyhet: Byggmax utökar sin drive in med plankstek
Byggmax har tagit fasta på drive in-begreppet där de sedan tidigare har erbjudit kunder att själva lasta sina produkter. Nu meddelar de att de, likt snabbmatsrestaurangerna, ska börja servera mat i sin drive in. Det handlar om den klassiska planksteken där kunden själv får välja ut plankan och därefter behålla virket för att uppnå sin byggdröm. Återanvändning och fusion men kanske en väl ambitiös vision!
Foto: Birka Cruises
2. Efter SkiCruise-succén – Birka erbjuder skidåkning till havs året om
Birkabacken ska ta Östersjön med storm enligt BirkaCruises pressmeddelande den 1 april. Det handlar om en drygt 100 meter lång skidbacke på däck 11 samt ett konstsnöspår som går runt hela däcket. Premiär för Birkabacken är den 1 juni – solskyddsfaktor, skidor och badbyxor rekommenderas!
Foto: Unibet
3. Nu blir Glenn Hysén sedel – avbildad på den nya 30-lappen
Unibet meddelade under morgonen att deras ambassadör Glenn Hysén kommer att pryda den nya 30-kronorssdeln i Göteborg med omnejd. Glenn är en av flera lokala profiler som kommer att pryda den nya regionalt anpassade sedeln. Trots att sedlarna ska produceras av något som måste kallas en uppstickare bland sedelmakare, Rixbanken, verkar Glenn inte se några problem i detta. Tvärtom är han nöjd över en 30-kronorssedel eftersom det gott och väl räcker till "en go fryspytt".
Foto: Gröna Lund
4. Gröna Lund och Loka lanserar ny dryck med smak av G-kraft
I samband med en ny attraktionslansering på Gröna Lund meddelar tivolit att de, i samarbete med Loka, lanserar en ny kolsyrad dryck vars bubblor modifierats för att framkalla samma magkänsla som den G-kraft man utsätts för i attraktionen. Drycken kommer endast att finnas till försäljning på Gröna Lund men synd är väl det, det hade kunnat ge inspiration till en uppsjö spännande drinkar på uteserveringar runtom i Sverige.
Foto: SVEFF
5. Göteborgs ikoniska Läppstift målas nu om på direktiv från Stockholm
Byggnaden Lilla Bommen, mer känd som Läppstiftet i Göteborg, ska få en ny make-up och bli Stockholmsblå. Detta går Sveriges Färg och Limföretagare ut med i ett pressmeddelande 1 april och lyfter fram den blåa färgens lugnande signaler som motiv. Frågan är huruvida Göteborgarna kommer finna sig i att stadens flaggskepp pryds i Stockholmsfärg. För att undvika revolutionära strömningar på västkusten avslutar SVEFF pressmeddelandet med att klargöra att detta faktiskt är ett aprilskämt och inget annat.
Foto: Furuvik
6. Inget körkort – inga Radiobilar
Krafttag mot vårdslös körning bland radiobilarna på Furuvik införs i år. Detta meddelar Furuvik i ett pressmeddelande och för att säkerställa att högerregeln följs kommer ett giltigt körkort att krävas för att beviljas inträde till Radiobilarna. Det kan dock vara bra att ändå slänga ett getöga vid korsning, ett giltigt körkort är ingen garanti på att högerregeln ständigt efterföljs.
Foto: Transportföretagen
7. Transportföretagen lanserar elsparkcykeldödare
Transportföretagen har tröttnat på elsparkcyklarna i Stockholms innerstad och meddelar i ett pressmeddelande att de har tagit fram roboten The Void som ska förstöra alla elsparkcyklar som står parkerade på gatorna. Bakgunden till detta uppges vara den fara parkerade sparkcyklar utgör för blinda och funktionshindrade som kan ramla och skada sig. Transportföretagen är dock tydliga med att roboten inte kommer att attackera personer som står på en elsparkcykel, utan endast förstöra de som står parkerade på gatorna. Tur är väl det.
Foto: Skara Sommarland
8. Tranan på Skara Sommarland byter namn till Sparven
År efter år flockas tranorna vid Hornborgasjön, något som har blivit ett dragplåster för turister men även inneburit problem för Skara Sommarland. I ett pressmeddelande uppger de att attraktionen Tranan på nöjesparken har lockat fågelskådare som blivit besvikna då de förväntat sig dansande tranor men istället mötts av en karusell. För att undivka framtida missförstånd har Skara Sommarland svalt stoltheten och valt att byta namn på attraktionen från Tranan till Sparven. Detta låter oroväckande så här i Game of Thrones-tider och huruvida den rebrandade attraktionen kommer att locka till religiösa fanatiker under sommaren återestår att se.
Foto: Carlsberg
9. Carlsberg lanserar egen mjÖLk
Efter en serie makalösa sammanträffanden har Carlsberg gjort den banbrytande upptäckten – de har hittat en ko som producerar ölsmakande mjölk. Den nya produkten mjÖLk benämns som en gränsöverskridande produkt som tar bort stigman och gör det lika naturligt att dricka öl till frukost, som mjölk. Rekommenderat cirkapris kommer att vara 17,90 kr per liter – dyrt för att vara mjölk men ett riktigt klipp ur ölkonsumentens perspektiv!
Foto: Cinode
10. Cinode lanserar idolbilder på profiler inom konsultbranschen
Äntligen är de här - idolbilderna på konsulterna! Cinode meddelar i ett pressmeddelande att de utökar sin affär och börjar trycka idolbilder på profiler inom konsultbranschen, något som spås bli en succé på skolgårdarna och arbetsplatser. Den första upplagan är redan tryckt och det handlar om em limited edition som rimligtvis bör generera stort samlarvärde på sikt. Ett paket med 8 bilder saluförs för 299 riksdaler och efterfrågan tycks vara enorm – folk står redan i kö till den första serien.
Most Recent Posts
Cision Blogs Topics
-
Best Practices
Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.
-
Tips och trix
Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!
-
Produkter och tjänster
Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.
-
Nyhetsbrev inom kommunikation
Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!
About Oskar Larsson
Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com