I avsnitt 49 lär vi oss mer om Musical.ly och våra lärare är 13-åriga Iza och Elle som är störst på appen i Sverige med hela 4 miljoner följare och de växer även på Instagram och Youtube. Vi åkte hem till dem för att spela in podden och där fick vi även en pratstund med deras mamma, tillika manager, Stina Cryssanthander.
Iza och Elle berättar själva om deras karriär på Musical.ly och arbetet bakom succén. De har (när inspelningen gjordes) 4 miljoner följare på den sociala medie-plattformen där de lägger upp olika former av rörligt innehåll, oftast dansvideos men även sporadiska komediinslag. De förklarar att de försöker göra Musical.ly till en underhållningsapp för deras följare och de är mest kända för deras synkroniserade danser till kända låtar.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly” handlar i stora drag om:
- Skillnaden mellan Musical.ly och övriga plattformar
- Arbetet bakom ett inlägg
- Rollen som mamma och manager i ett
- Synen på samarbeten
Musical.ly som social plattform
Tvillingarna förklarar att man, till skillnad från exempelvis Instagram, inte lägger upp några bilder på Musical.ly. Däremot kan man lägga upp videos i denna app där kreativiteten sätter gränserna. Själva arbetar de ofta med danser till befintliga låtar men man kan även välja att spela in utan bakgrundsljud och exempelvis sjunga, prata, laga mat etc.
När de frågade deras följare var de kom ifrån visade det sig att de hade publik från 78 olika länder. Detta bekräftas även när de kikar på Instagrams statistik och även om Musical.ly inte lämnar ut sådana siffror antar de att demografin är någorlunda överensstämmande. Trots att de bägge kommer ifrån Sverige är det i Tyskland som de allra flesta följarna befinner sig.
Båda systrarna hade sett Musical.ly-videos där folk mimade till sånger på Instagram och de tyckte att det såg så pass roligt ut att de bestämde sig för att försöka sig på själva. De började med varsitt konto men insåg snabbt att det var så mycket roligare att ha göra filmerna gemensamt. Till en början hade de ett privat konto och delade endast filmerna med deras vänner men då de gjorde kontot publik hamnade de snabbt på en global featured-sida där exponeringen nådde ut över hela världen.
Så skapas en Musical.ly-film
Vi börjar alltid med att bara improvisera en gång eller två, förklarar Elle. Bestämmanderätten är ömsesidig, ibland kommer Iza på en idé och ibland tvärtom men oftast tänker de ut idén gemensamt.. Eftersom de båda tvillingarna är så lika till utseendet brukar alltid Iza börja till vänster i bild och Elle till höger för att tittarna ska veta vem som är vem.
På inspelningen får Alex och Åsa vara med när en film spelas in i realtid och bevittnar processen bakom. De börjar med att välja en låt, något som brukar ta längst tid eftersom det finns begränsat med låtar som passar deras stil och tonalitet. När en låt har valts är det dags att välja mode och systrarna väljer att köra på fast, något som innebär att låten spelas i långsam hastighet när filmen spelas in men slutresultatet upplevs som snabbare. Utrustningen är en mobil på ett stativ och tiden för en inspelning brukar variera mellan 5 minuter upp till en dryg timme.
Att vara manager till två döttrar med 4 miljoner följare
Stina Cryssanthander är, förutom mamma till både Iza och Elle, även manager till de båda systrarna. Till en början handlade det bara om stöttning vid behov men sedan årsskiftet har arbetet blivit ett heltidsjobb.
Stina sysslar med det mesta bakom kulisserna. Det handlar om planering, kampanjer, en webb-shop som kräver underhåll och stöd vid arbetet i sociala medier. Hon menar att de måste få vara 13 år och fokusera på de roliga bitarna medan hon tar hand om de mer tråkiga delarna runt omkring.
Eftersom Stina har stöttat dem sedan de startade har managerrollen vuxit fram successivt. De har fått in många förfrågningar men Stina menar att en extern manager, av naturliga skäl, kommer vara vinstdrivande medan prio hos Stina ligger på att det ska få vara kul för Iza och Elle. Därav är det enkelt för henne att selektera vilka jobb som känns rätt varumärkesmässigt och för Iza och Elle kontra samarbeten som primärt handlar om att vara inkomstdrivande utan att för den sakens skull vara rolig för de båda systrarna.
Ömsesidigt intresse nyckeln till lyckade samarbeten
De gör ingenting som de inte tycker passar målgruppen som tittar på Iza och Elle och där ligger fokus främst på de yngre följarna. Barn mellan 8-13 är en stor målgrupp som man inte riktigt ser i statistiken men annars är de största målgruppen äldre mellan 18-25. Där återfinns ungefär 30 % av följarna på Youtube och Instagram men precis som Iza och Elle förklarade ser de inte följarstatistik på Musical.ly ännu.
När det gäller musiksamarbeten säger de nej till all form av samarbeten med låtar vars texter har nedsättande texter om kvinnor, om det anspelas på sex eller om de sjunger positivt om exempelvis vapen och droger. Det kan även handla om varumärken som inte passar Iza och Elle idag även om det kanske skulle göra det om 7-8 år och då tackar de nej i dagsläget. Eftersom de är förebilder för så många unga vill de att det ska representeras i de samarbeten de tar sig för.
De har gjort ett samarbete med FA (brittiska fotbollsförbundet) där de uppmuntrade unga tjejer att intressera sig för – och börja spela fotboll. De har även samarbetat med EF Education där de lyfter vikten av att gå i skolan och de försöker hålla sig till det som har naturliga kopplingar till tvillingarnas livssituation.
Vad bör företag tänka på när de kontaktar influencers? Vanliga misstag?
Stina förklarar att det inte är någon som egentligen gör några misstag, det handlar mer om timing och ett företag som hör av sig må vara en bra fit men kanske om 3-4 år istället för idag. Det är viktigt att ställa frågan om de passar för oss och vi för dem – kan man mötas där är man på god väg.
Avsnitt 49– “Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly”
Avsnittet är ca 29 minuter långt
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter